فروشگاه اینترنتی روشا

ویتامین D چیست؟

این مطلب را با دوستانتان به اشتراک بگذارید:
ارسال به دوستان پرینت ۶۱ بار بازدید شده

ویتامین D چیست؟
ویتامین D یکی از مهم ترین ویتامین ها برای سلامتی انسان هاست اما بسیاری از مردم جهان این ویتامین را به اندازه کافی دریافت نمی‌کنند. می‌توان گفت تنها راه بدست آوردن آن به میزان کافی قرار گرفتن در معرض نور خورشید است. امروزه این ویتامین به عنوان یک بخش حیاتی از سلامت در نظر گرفته می‌شود تحقبقات اخیر نشان داده که ویتامین D در جلوگیری و درمان بسیاری از مشکلات جدی بدن نقش مهمی را ایفا می‌کند.
تنها تفاوت بین ویتامین D  با سایر ویتامین ها این است که بدن می‌تواند بیشترین مقدار این ویتامین را از شرایط بیرونی یعنی نور خورشید و میزان بسیار کمی از آن را از غذایی که مصرف می‌کنید دریافت کند یعنی برخلاف دیگر ویتامین ها که برای جذب لازم است از مواد خوراکی کمک بگیرید.
این یک نوع ویتامین محلول در چربی است یعنی بدن می‌تواند آن را فقط هنگام مصرف غذاهای حاوی چربی ( آووکادو،روغن بادام زمینی ، کره و ... ) جذب کند البته برای افرادی که بدن‌شان مشکل جذب چربی دارد ممکن است به نوبه ی خود مستعد ابتلا به کمبود ویتامین D شود.

انواع ویتامین D که لازم است بشناسیم

ویتامین D در دو فرم مختلف D2 و D3 وجود دارد. عدم وجود ویتامین D3 (ویتامینی که از طریق نور خورشید جذب می شود) در بدن باعث افسردگی می‌شود و طبق تحقیقات به عمل آمده می‌شود گفت افرادی که کمبود این نوع از ویتامین را در بدن‌شان دارند 11 درصد بیشتر از باقی افراد در معرض افسردگی قرار دارند.
ویتامین D3 را از طریق غذاهای حیوانی هم می‌توانید جذب کنید مواد غذایی مانند روغن ماهی، ماهی، تخم مرغ، کره و ... . و ویتامین D2 بطور عمده در منابع گیاهی ( قارچ، غذاهای غنی شده و مکمل های غذایی ) یافت می‌شود.

ویتامین D, انواع ویتامین ها, کمبود ویتامین بدن
علائم کمبود ویتامین D در بدن و راه های درمان آن
قبل از هر چیز برای اینکه از میزان ویتامین D بدن خود مطلع شوید باید تحت نظر پزشک خود آزمایش مربوط به ویتامین D را انجام دهید که براساس آن اگر سطح ویتامین شما بین 50-30 باشد ویتامین بدن شما نرمال خواهد بود اما افرادی که سطح ویتامین D  آنها کمتر از 20 نانو گرم باشد در معرض خطر قرار دارند کمبود این ویتامین زمانی اتفاق می‌افتد که شخص به اندازه کافی از آن مصرف نمی‌کند و  یا بدن نتواند ویتامین را به صورت کامل جذب کند.
کمبود این ویتامین خیلی به رژیم غذایی بستگی ندارد اما حتما برای افزایش آن به همراه رژیم غذایی باید از مکمل ها استفاده کنید که به راحتی می توانید این مکمل ها را از داروخانه های سطح شهر البته با مشورت پزشک داروخانه تهیه کنید. بهتر است از مکمل های ویتامین D3 استفاده کنید زیرا مکمل های D2 سطح ویتامین شما را به اندازه D3 افزایش نمی‌دهد. مکمل های این نوع ویتامین باید با وعده غذایی حاوی چربی مصرف شوند و جذب آن به هنگام مصرف غذاهای چرب به میزان 32 درصد بیشتر از مصرف آن با معده خالی می‌باشد.
نشانه های کمبود این ویتامین می‌تواند در سنین متفاوت به شکل های مختلفی خود را نشان دهد که علائم آن در سنین کودکی می‌تواند به صورت بیماری راشیتیسم ، ضعیف شدن سیستم ایمنی و در بزرگسالی هم درد در قسمت پشت و زانوها، افسردگی، درد های شدید استخوانی و عضلانی و خستگی همیشگی و همچنین در سنین بالای 60 سال با پوکی استخوان نمایان می‌شود.
البته این موضوع باید در نظر گرفته شود که بسیاری از افرادی که با کمبود این ویتامین مواجه هستند شاید سال ها هیج علائمی نداشته باشند. برای همه سنین مکمل هایی وجود دارد و برحسب اینکه کمبود ویتامین D بدن‌تان چه میزان است می‌تواند روزانه، هفتگی و یا ماهانه از آن استفاده کنید. هنگامی که شما با کمبود این ویتامین مواجه هستید توصیه می‌شود در هر دو یا سه ماه پس از مصرف مکمل ها به منظور اطمینان از افزایش میزان ویتامین D  بدن را تست نمایید.

ویتامین D, انواع ویتامین ها, کمبود ویتامین بدن

بدن‌مان چگونه می‌تواند ویتامین D را جذب کند؟
دو روش اصلی برای دریافت این ویتامین وجود دارد یکی جذب این ویتامین از طریق نور خورشید است و روش دیگر استفاده از رژیم غذایی به همراه مکمل های آن می باشد.حمام آفتاب و وقت صرف کردن در زیر نور آفتاب یک راه عالی و آسان برای جذب ویتامین D می‌باشد. فرآیند های مختلفی باید انجام شود تا این ویتامین جذب بدن شود ابتدا اشعه خورشید به پوست می‌رسد و بعد چندین واکنش شیمیایی در کبد انجام می‌شود تا شکل قابل توجهی از این ویتامین ایجاد شود.اگر شما مکمل ها یا غذاهای حاوی ویتامین D را مصرف می‌کنید روده شما غذاهای حاوی آن را به کبد می‌فرستد از آنجا که کبد آنرا به ماده ای تغییر می‌دهد این ماده شیمیایی به تمام نقاط بدن شما فرستاده می‌شود که بافت های مختلف از جمله کلیه آنرا به صورت ویتامین D فعال می‌کند.

ویتامین D, انواع ویتامین ها, کمبود ویتامین بدن 
 چه عواملی میزان جذب ویتامین D را کاهش می‌دهد؟
رنگ پوست : افرادی که پوست روشن تری دارند نسبت به افرادی که پوست تیره دارند در زمان سریع تری می‌توانند ویتامین مورد نظر را جذب کنند که این موضوع بخاطر وجود رنگ دانه های پوستی(ملانین) می‌باشد زمانی که پوست تیره تر باشد چون مقدار بیشتری از اشعه ماورابنفش را دفع می‌کند پس جذب ویتامین را مسدود می‌کند.
کرم های ضد آفتاب: کرم های ضد آفتاب از طریق مسدود کردن نور UV از آفتاب سوختگی جلوگیری می‌کند از این رو استفاده از کرم های ضد آفتاب باعث کاهش سطح  این ویتامین می‌شود.
سن : در مقایسه با افراد جوان افراد سالخورده دارای میزان پایین تری از گیرنده های سطح پوست هستند که نور UV را به ویتامین D تبدیل می‌کند.شواهد نشان داده که افراد مسن تولید کننده ویتامین D کمتری نسبت به افراد جوان هستند.
ویتامین D چه تاثیری بروی بدن‌مان دارد؟
یکی از مهم ترین نقش های این ویتامین مهم حفظ و مراقبت بدن شماست که بتواند با ویروس ها و باکتری هایی که باعث بیماری می‌شوند مبارزه کند این موضوع بطور مستقیم با ویروسهایی که مسئول مبارزه با عفونت هستند تعامل دارد ارتباطی بین کمبود این ویتامین و عفونت دستگاه تنفسی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا وجود دارد. کار ویتامین D در کمک به دریافت کلسیم و فسفر در بدن است این مواد معدنی برای ساخت و حفظ استخوانها ضروری هستند اگر میزان کافی از این ویتامین در بدن شما وجود نداشته باشد تنها کمی کلسیم و فسفر از رژیم غذایی شما توسط بدن جذب می‌شود که این موضوع سبب ضعیف شدن استحکام استخوان های بدن شما خواهد شد درنتیجه حتی اگر غذای شما حاوی مقدار زیادی کلسیم و فسفر باشد ولی برای جذب آنها نیازمند وجود میزان کافی از ویتامین D  ضروری می‌باشد.

ویتامین D, انواع ویتامین ها, کمبود ویتامین بدن
بهترین زمان برای مصرف ویتامین D
بسیاری از مردم برای اطمینان از اینکه ویتامین را بطور منظم مصرف کنند دوست دارند مصرف آن را بخشی از مصرف روزانه خود قرار دهند ثابت شده است که مصرف این ویتامین در هنگام وعده غذایی روزانه بسیار موثرتر می‌باشد از آنجایی که این ویتامین یک ویتامین محلول در چربی می‌باشد و از طریق روده جذب می‌شود تصور برخی از کارشناسان بر این ست که حتما این مکمل ها را به همراه غذاهای حاوی چربی و روغن مصرف کنند یا با معده خالی مصرف نکنند زیرا می تواند راه موثری برای جذب ویتامین باشد .
مقدار ویتامین D کافی از طریق مکمل ها برای کودکان 1000 واحد در روز و برای بزرگسالان و نوجوانان 2000 واحد در روز بوده و افرادی که اضافه وزن دارند بایستی دو سه برابر بیشتر از سایر افراد آن را دریافت کنند.
علایم و درمان مسمومیت ناشی از ویتامین D
تمامی مواردی که در بالا ذکر شد اگر از حد مجاز خود بیشتر شود سبب ایجاد عوارض خواهد شد. زمانی که سطح ویتامین D بدن بالاتر از حد طبیعی ( 150 نانو گرم ) باشد مسمومیت رخ می‌دهد باید این را به خاطر داشته باشید که قرار گرفتن بیش از اندازه در معرض آفتاب سبب دریافت ویتامین بیشتری نمی‌شود. مصرف طولانی مدت مکمل ها می ‌تواند سبب آسیب به کبد و کلیه شود از آنجایی که این ویتامین در چربی بدن ذخیره می‌شود به آهستگی وارد جریان خون می‌شود این اثرات سمی ممکن است چند ماه حتی پس از قطع مصرف مکمل ها هم ادامه داشته باشد.
بهترین راه برای جلوگیری از هر مساله آن است که پس از چند ماه ترک مصرف مکمل، میزان ویتامین D  بدن‌تان را بررسی نمایید.  درنتیجه بر اساس مطالب گفته شده مصرف ‌بیش از اندازه آن می‌تواند موجب تهوع،اسهال،یبوست،تکرر ادرار شود که این علائم به تدریج موجب پیشرفت دردهای استخوانی و مشکلات کلیوی می‌شود که برای درمان آن می‌توان به قطع مصرف آن و محدود کردن مصرف کلسیم در رژیم غذایی اشاره کرد.
در نهایت تغییرات در شیوه زندگی، رژیم غذایی و مصرف مکمل ها به طور منظم کلید کاهش خطر ابتلا به بیماریهای مرتبط با کمبود این ویتامین می‌باشد.

مطالب مرتبط

پر بازدید مقالات

ارسال نظر

* نام و نام خانوادگی:
پست الکترونیک:
* متن نظر:
* لطفا کاراکترهایی را که در تصویر می بینید در کادر پایین وارد کنید: